God morgon :-)

Har suttit o läste på en del forum nu innan jag ska fortsätta arbeta, visst är det skönt med en stunds avkoppling framför datan? Vad gjorde vi som passerat 40 när vi var ungdomar och var hemma på kvällarna? Det fanns endast 2 tv-kanaler, ingen data och telefonen hade nummerskiva! hehehe.. Det låter som man är från stenåldern! Men vad gjorde vi? jag vet att jag var ute o busade en hel del men ändå...
Vi gnäller en hel del på ungdomar och kulturen som kommit, att de gärna bara hänger vid datan hela dagarna o kvällarna, hur slöa de är osv.. Jag har en god vän som driver en restaurang i huvudstaden, hans ord är att han aldrig skulle anställa en som är född på 80-90 talet,, "dom jävlarna har inte fått lära sig att arbeta, jag anställer en som är född på 60-70 talet istället"!.. Visst ligger det mycket i vad han säger, det har blivit en sorts curlingverksamhet som tidigare knappt existerade, när jag vikarierat som lärare har det ibland hänt att föräldrar kommit själv till utvecklingssamtalet för att "stackars sonen/dottern sov så fint" och nu snackar vi gymnasiet! Skrämmande är det när man inte lär barnen att ta ansvar. Hur kan man tro att man gör barnen en tjänst genom att vara deras betjänt? Jag ser ofta även föräldrar som kommer till träningar med sina barn, barnen går o visslar och 5 steg efter kommer mamma bärandes på barnets packning till idrotten?! Det är ju bra!? Vad tror man att man åstadkommer på det här viset? Tror man som förälder att barnet mår bäst av att slippa ta ansvar och göra så lite som möjligt? Jag tycker att det är skrämmande när jag möter på attityden hos ungdomar, den attityden som jag inte riktigt känner igen, den här lata, trötta och oengagerade. När jag sen ser hela familjebilden så förstår jag vad det beror på!! Jag tror att vi måste lägga mer ansvar hos barnen, vi måste låta dem ta smällar och konsekvenser av sitt beteende, vi kan inte stå som ett filter emellan dem och verkligheten! men det är svårt samtidigt att vara konsekvent, jag har ju känslor för mina barn så jag ser inte vad jag gör själv, men jag ser vad andra gör!!
Hur det än är så ligger vinsten av datan att barnen är hemma mer nu, vi kan släppa oron för att det ska hända något tokigt när de är ute på stan, vi kan nu istället oroa oss för att de ska bli slöa, otrevliga, tjocka, oansvariga och trötta!
Bra va??

Ha en trevlig dag// J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0