Såhär dagen före dopparedagen...

Vad ska man då blogga om? Det känns som att lugnet ska komma och alla bara sätter sig ner och väntar på att barnen fått sina klappar så man får vila... Kvällen innan tycker jag personligen är den bästa tiden vid jul, just känslan av vad som komma skall, eller förväntan som lyser i ögonen hos barnen..Mina barndomsjular minns jag med glädje, om det är något jag borde säga till min mamma så är det att jularna var mysiga, det är viktigt att få det sagt. Det är så lätt att prata om allt det där som var dåligt. Jag minns när min syster och jag fick ett rör med godis på julaftonsmorgonen, vi tassade ut i soffan och tittade på morgon tv med Beppe och mös... :-) , jag vill för allt i världen aldrig glömma det.
Min far hade svårt att hålla sig nykter, men julen var helig även för honom och det är jag tacksam för, att han sedan var den största idiot som fått plats på jordklotet är en annan sorglig historia! Han dog 46 år gammal av sprit och tabletter ensam i en lägenhet....Men han hade upplevt julen...alltid något..
Jag måste ändå få lyfta julen och säga att för mig är julen en högtid där jag närmast ägnar mig åt eftertanke, åtminstone nu när barnen inte är här. Jag tänker på dem som inte har någon att prata med i jul, jag sa till frun att jag kan tänka mig att jobba i ett soppkök de jularna som barnen inte är här, jag vill servera mat till dem som inte har någon att prata med. Jag kan mycket väl tänka mig att ge mig iväg ut i natten och söka upp ensamma människor som av olika anledningar isolerat sig eller supit ner sig över julen, tänk att få ge en ensam människa lite värme och och en klapp på axeln. Tänk att få känna det i magen när du lägger dig sen för att sova..... Ett av mina starkaste minnen är när jag arbetade med ungdomar för en massa år sedan, där fanns en jättesöt trasig liten flicka som jag pratade mycket med. Hennes värsta helg var just julen på grund av saker hon upplevt  varje jul när hon var liten, det gör ont i mig än idag när jag tänker på henne, hon finns inte längre, hon dog av en överdos några år senare. Jag kommer aldrig att acceptera att barn far illa allrahelst inte på julen för det är deras högtid, kom ihåg det!!!
Nu ska jag ta en kopp kaffe och en pepparkaka och sen ska jag ringa till min mamma tacka henne för alla fina jular vi haft som barn och säga att jag älskar henne! Jag tror att hon behöver höra det!

God Jul!!  // J

Kommentarer
Postat av: Byggarn

Julen är definitivt barnens högtid!! men tyvärr så finns det fortfarande alldeles för många barn som far illa under julen, och som kanske aldrig har fått upplevt en riktig jul, pga föräldrar med diverse beroenden..

Min dröm är att kunna samla alla dessa barn i en jätte lokal, för att ge dem en riktig drömjul, med massa kärlek, kalle anka och godis i mängder...

2008-12-23 @ 09:47:42
URL: http://tramlinger.blogg.se/
Postat av: Anne

Då blir mamma glad.Vi hörs senare.Kram

2008-12-23 @ 09:57:08
Postat av: Byggarn

Ha en toppen dag!!!!

2008-12-24 @ 07:54:11
URL: http://tramlinger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0