Mediciner....

Jag har funderat en del kring mediciner, eller kemikalier överhuvudtaget som man stoppar i sig. Ta bara ipren eller alvedon och hur lätt det är att ta en tablett när man har lite ont i huvudet, får man lite halsbränna hittar man något annat osv..

I vissa fall har man inget val för om man som min fru drabbas av struma och blir tvungen att operera bort sin sköldkörtel så kan det bli lite svårt att leva utan medicinering. Om man drabbas av en tarmsjukdom så måste man äta medicin, om man drabbas av värk eller smärta någonstans så är man också tvungen, jag tror att ni förstår vad jag pratar om eller vad jag vill ha sagt.

En sak som förbryllar mig och gör mig upprörd är det här med adhd och mediciner, om man har adhd och får mediciner så får man oftast centralstimulerande alltså det har liknande eller samma effekt som amfetamin. Nu börjar moralisterna sin klagosång om hur fel och farligt det är.. Ingen reagerar när man äter citodon i mängder på grund av värk och det kan jämnställas med morfin, ingen reagerar när kvinnor får östrogen mot klimakteriebesvär... Sluta klaga!!

Människor kommer att missbruka droger i alla tider, den största drogen vi har i samhället är alkoholen men den är alldeles för viktig för gemene man så den får vi inte röra, våga inte baktala den och förstöra "svenssons" helgmys...

Om du har adhd och äter centralstimulerande så blir effekten av medicinen att du blir lugnare i huvudet, får lättare att koncentrera dig och livet blir behagligare, mycket behagligare för nästan all stress försvinner. Om du däremot inte har adhd och äter samma medicin blir du stressad och mår apa.. Alltså hjälper medicinen och ger en positiv effekt till en människa som kanske mått dåligt hela sitt liv, det värt massor!

Att man sedan sitter hemma och funderar över om man var drogad när man kände sig så lugn och harmonisk får man brottas med själv, man får jämföra innan och efter medicinen och när man mår bäst, hur man vill må osv. En sak är iallafall säker du skulle aldrig fundera på om du var drogad när värken försvinner efter 2 citodon och du känner dig "lullig", man somnar ju så gott....

Ha en trevlig tisdag...... // J

Kommentarer
Postat av: vee

Om man tar exempelvis citodon (jag använder det själv i perioder) så blir man inte lullig om man verkligen har riktigt ont. Förhoppningsvis så försvinner merparten av värken. Allt krut i medicinen går åt till det det ska. Jag kan tänka mig att ADHD-medicin funkar på samma sätt. För en frisk person så blir effekten något helt annat än för den med ADHD.

2009-05-03 @ 12:45:06
Postat av: Jumo

Vee: Jag håller med dig fullkomligt, det är så det fungerar. Det som irriterar mig är att det i folkmun är livsfarligt med ADHD mediciner medan man tycker att morfinpreparat som citodon och treo comp är ok! Jag vill få bort fördomarna... // J

2009-05-04 @ 12:00:26
URL: http://jumo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0