Koncentrationen..

Är faktiskt hemsk hos mig stundtals.. Just nu sitter jag med litteratur som ska läsas, jag har en tenta om ca 6 veckor. Det handlar om ca 5 böcker som bara måste plöjas igenom, jag har ett h-vete stundtals kan jag säga...Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Jag äter medicin mot min koncentrationstörning (adhd) och den hjälper förvånansvärt bra men det här med att läsa mycket eller rättare sagt veta hur jag ska lägga upp läsandet skapar oro och en massa ångest.. Såhär fungerar det för mig, om jag får veta att exempelvis 5 böcker ingår i kursen, tentan kommer att byggas upp kring dessa fem så det är viktigt att läsa och förstå det man läst... Fine, där är jag med. Sen börjar problemen, här sitter jag med mina böcker och försöker läsa, medan jag läser en bok så stressar jag samtidigt mig själv med tankarna att jag har 4 böcker till som ska läsas.. Jag får inte igång någon struktur, ingen planering, jag deppar ihop......

Förbannat också.. Blir påmind om hur jag ibland satt i skolan och försökte koncentrera mig när jag var yngre, jag pallade inte, fattar så mycket mer idag, fattar varför vissa saker hänt, fattar varför jag inte orkade utan valde en för mig just då enklare väg... Om det gick att förklara känslan i kroppen, eller i hjärnan. Det ska gå!!! Bara jag kommer på hur f.n jag ska gå till väga!!

Önskar ibland att jag hade lite mer av min fars huvud. Vi har alla förstått idag att han också led av en störning i hjärnan, han kunde aldrig vara still. Vet ni att han läste först till maskiningenjör jobbade några år, ledsnade och fortsatte nu studera till läkare!! Blev färdig läkare men dog några år senare av sprit och tabletter 46 år gammal. Han hittade inge ro hur han än betedde sig,, hos honom fanns det inga gränser för vad man kunde göra, han sjöng hur bra som helst, han  ritade som en konstnär, han vann danstävlingar osv.

Det han saknade och som man inte kan lära sig är social kompetens, han klarade överhuvudtaget inte av relationer, han var en katastrofal pappa till oss eller jag säger mig, jag vill inte föra mina systrars talan, det kan bli fel då....
Så, vad saknar jag då? Min pappa? Nej inte en dag sedan han gick bort faktiskt, men jag önskar att man kunde få allt istället för antingen eller..Jag önskar att jag kunde koncentrera mig bättre emellanåt. Jag önskar att  fördomarna om adhd kunde raderas ut.

Jag måste försöka läsa igen...... // Ha en bra dag..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0