Syndabockar..

Jag kom att tänka på det med syndabockar när jag läste en blogg tidigare idag.. (tack Håkan).. Håkans blogg väcker alltid tankar hos mig vilket jag tycker är bra, tankar för mig framåt..

Det är så lätt att leta efter syndabockar när det händer något, man vill som människa rikta sin ilska mot någon/något. Det är nästan aldrig rätt person man riktar sin ilska mot, man riktar den åt det hållet det är enklast... Jag tror att vi är såna som människor, vi ser oss omkring och väntar på signaler från andra innan vi bestämmer oss för vem vi ska hänga.

Ta det här med rasism tex.. Jag hör ofta hur människor mumlar ord som förbannade blattar och svartskallar osv... Varför gör de det? Är det inte så att det är Sveriges regering som sätter gränser för vad som är tillåtet och inte?
Om sverige från början bedrev en politik som innebar att man genast blev utvisad om man begick ett allvarligt brott, så behövde man ju aldrig fundera på vad som gäller.

Om vi från början hade regler som gällde för oss så skulle andra som kommer hit bli tvungna att ta de reglerna till sig, de skulle bli tvungna att interagera sig med det svenska tänket. Är det inte alltid så att det är de som bestämmer reglerna som ska hängas när det blir fel? Det blir galet om vi börjar jaga folkgrupper och försöker ställa dem till svars för något som uppenbarligen är ok..

Om du är liten och växer upp med en stypappa/styvmamma som är alkoholiserad, du ser en massa fylla och otrevligheter. Om och om igen släpper din förälder in fyllot. Är det då fyllots fel eller är det din förälders  fel?.. Jag tror att du tycker som jag, det är förälderns fel som tillåter detta...

Jag kommer aldrig att gå runt och tycka att en folkgrupp är bättre än någon annan, jag kan bara inte göra det. Låt oss bygga upp regler för vad som gäller istället, det är inte fel att ha regler, det blir tydligt och väldigt klart och det gynnar alla.
Som det ser ut nu så finns det inga regler och det skapar givetvis en känsla av otrygghet hos alla.. Enligt Freud så lever människan inom två begrepp, stabilitet och förändring. Om man inte har dessa i sin närhet så skapar det oro och anarki...

Var befinner vi oss i Sverige?

Mycket diskussioner nu.... :-)   // J


Kommentarer
Postat av: byggarn

Som vanligt så håller jag med dig till 100

2009-02-24 @ 15:27:06
URL: http://tramlinger.blogg.se/
Postat av: byggarn

Vem faan har inte ADHD....Jag är även säker på att jag måste ha något annat med..

2009-02-25 @ 11:55:35
URL: http://tramlinger.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mycket bra text. Skönt att jag har kvar dig som vän. Allt gott, Håkan

2009-02-25 @ 21:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0