Otrohet..

Frun min hade tittat på ett program på tv som handlade om just otrohet. Hon var liksom lite blek om nosen när hon tittade på mig och sa - enligt programmet så är var tredje man otrogen! Sen kontrade hon med att ställa frågan -vem är de otrogna med då? En alldeles utmärkt fråga enligt mig själv.
Jag har tagit del av en annan utredning som säger att kvinnor idag är otrogna precis lika ofta/mycket som män så jag tror inte att det finns någon skillnad. Visst är det skrämmande när man hör dessa siffror! Ställ upp nio av dina manliga vänner på rad och utav dessa så skulle alltså tre personer vara otrogna!? Hemska tanke..
Att kvinnor är otrogna precis lika mycket som män kan ju bero på att man idag har ett mer jämlikt samhälle, när man jagar efter jämlikhet så tar man inte till sig bara de bra sakerna utan även dem som är dåliga! Det är väl märkligt att kvinnor uttalar sig om vilka sluskar männen är när de är otrogna, bara för att bli precis lika "sluskiga" när jämlikhetens kraft visar sig!? Eller kan det vara så att kvinnor alltid varit otrogna precis lika mycket som männen men det är mer ok att prata om det idag när kvinnor har blivit så "starka"? Då skulle det återigen falla tillbaka på människan istället för könet, vi är inte så olika trots allt. Varför är vi otrogna då? Visst känns det lite förlegat att följa en institution som giftermål i kyrkan där man svär evig trohet bara för att gå hem och konstatera att man behöver otrohet för att känna sig uppskattad. Kanske man ska avskaffa dessa åtaganden som finns vid ett äktenskap, de följs ju ändå inte? Det kanske är dags att släppa alla måsten för att få människor att börja ta ansvar igen, någonstans så måste alla börja se vad som är rätt och vad som är fel! Det är INTE rätt att vara otrogen vilket skäl man än har! Man skadar sin partner och man tappar all respekt för sig själv, man behöver leva efter vissa gränser och en viss moral för att må bra, jag tror så med viss erfarenhet! Om man känner att man börjar ledsna på sin partner så är det nog bättre att vara öppen med det istället för att gå ut och "prassla", var sak har sin tid. Det är alltid den som är otrogen som gör fel, vi kan aldrig skylla på omgivningen eller vår partner för vår otrohet. -Min man har blivit så tjock och ser mig inte längre! eller -Min fru vill bara passa barn och sova. Nä orsaker som dessa skulle inte få mig att vara otrogen iallafall... Visst är det enkelt att hitta anledningar om vi vill vara otrogna, men jag tror att vi måste hitta anledningarna till att vara trogna för det är där det verkar brista!

Ha en härlig helg! (Helg igen?)  Som grädde på moset så startar Let's dance ikväll :-/  Jippie eller nåt!!??

// J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0