Alkohol...

Jag lyssnade på en kvinna som berättade med iver om hur hon fyllt sin 16-åriga dotter så hon kräktes, hennes ord löd -Jag tyckte det var dags nu, jag har gjort så med alla mina barn.

Nu undrar jag varför? Vad var det dags för? Är det något man ska sträva efter som förälder? Något alla vi vuxna ska ta ansvar för och lära våra barn att dricka alkohol? Jag måste säga ett stort NEJ på dessa frågor..

Är det så att mamma kommer att ta med dottern till en bar och hitta en riktig karl till henne som "sätter på" henne stenhårt så att hon får lära sig hur det också går till? Eller ska vi börja med att bjuda på cigaretter? Tror inte det va... Hur kan man som förälder tro att man gör sitt barn en tjänst när man låter honom/henne dricka alkohol hemma eller tillsammans med föräldrarna?

Jag var på en kurs med min son  när vi skulle börja övningsköra (man måste gå kurs numera?!) Där fick vi alla frågan av mannen som höll i kursen om hur vi såg på att vår 16-åring dricker alkohol hemma.. Jag var den enda föräldern som tyckte att det var helt galet medan de övriga tyckte att man måste lära barnet att dricka med måtta! Skrämmande..

Det är ju inte något man måste lära sig! Fatta det!! Om man tillåter barnet att dricka hemma så dricker barnet dubbelt så mycket för nu är det ok hemma och ute bland kompisar.. Alkohol är inget man ska lära ut, barnen kommer förr eller senare  att dricka ändå och då är det viktigt att man har en vuxens ståndpunkt!

Less blir jag ibland när jag stöter på okunskap som skadar.... Så nu fick jag spy lite igen... Ha en trevlig lördag och helg :-)

// J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0