Sicko...!!

Jag såg den fantastiska dokumentären igår som är gjord av Michael More, den handlar om sjukvården i USA och hur illa det kan se ut om man koncentrerar sig på att privatisera allt i ett land, speciellt sjukvården.

Jag kan lugnt säga att jag fick mig fler tankeställare än jag klarar av men en sak är säker och det är att jag aldrig kommer att rösta på ett parti som är för privatiseringar av vården, människor har alla samma värde och ska ha samma möjligheter till att få hjälp oavsett kön, ålder eller etnicitet.. Det måste finnas en värdegrund...

Annars skulle man förstås kunna bygga upp en sjukvård med två olika ingångar ungefär som när man passerar tullen. Nothing to declare och things to declare, men i det här fallet skulle ena ingången vara för rökare och den andra för icke rökare.. Vad säger ni om det?

Känns det ok att behöva befinna sig i en sjukvårdskö och vänta på mediciner eller läkarvård när man vet att personerna framför dig är rökare och fullständigt struntar i att de själva är orsaken till sin sjukdom? Känns det ok att veta att det är du som betalat operationen för den som har lungcancer och som nu sitter där borta på bänken med en cigarett i munnen?
Jag vet inte jag....

Nåja, jag stannar där tror jag... :-) Jag såg förresten att TV4 hade en gala på tv igår, den var för alla fantastiska mammor!! Säger inte mer än JIPPIE!!!  Tack snälla fru Wesse för din kommentar i din blogg...

Varför vara tyst om man kan provocera? Ha en bra kväll.... // J

Kommentarer
Postat av: Håkan Bergman

Sicko är en intressant dokumentär. Har sett den två gånger, kan lätt se den igen.



Må väl!

2009-06-01 @ 22:45:23
URL: http://hakanbergman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0